» Literair/fictie - Kinderboeken
Foto *

Kinderboeken



Een nieuw onderwerp (2013)

Na de Tante Tanneke serie (zie hieronder) werd het tijd om iets nieuws te proberen.
Tante Tanneke was bedacht voor de kinderen van Peter en Duschka, en dat onderwerp was gewoon klaar. Net als hun kindertal. Het ging mooi gelijk op. Maar nu Tanneke allevier de seizoenen met haar neef en nicht vakantie heeft gevierd, moeten er nieuwe wegen worden gevonden.

Andere hoofdpersonen, een andere sfeer.
Een andere leeftijdsgroep.
Schrijven voor jongere kinderen vond ik lange tijd een uitdaging die ik niet goed aandurfde. Het idee van 'op je hurken gaan zitten' als je iets aan jongere kinderen vertelt, leek me bijna onmogelijk.
Nu ik vele jaren verder ben met schrijven, vond ik dat ik die uitdaging kon aangaan.
Kijken zoals een jong kind kijkt, met ogen die de wereld vanuit een ander perspectief zien, is opeens iets boeiends. Het vraagt een terugkeer naar onbevangener kijken. Ik heb gemerkt hoe bevrijdend, hoe grappig dat is. Kinderen kijken bewust naar dingen die volwassenen allang niet meer 'zien'. En ze kijken, zeg maar, dichter bij de grond. Ze zien benen en knieën, broeken en rokken, tassen die vlak langs hun hoofd zwaaien, de onderkant van etalages, honden en poezen, putdeksels en straatvuil.
Ik heb gemerkt dat 'op je hurken zitten' een nieuwe blik op onze leefwereld geeft. De uitdaging was om dat zo te verwoorden dat kinderen van om en nabij die leeftijd dat herkennen en dat volwassener 'kinderen' er de humor van inzien.
De uitdaging is inmiddels een voltooid boek geworden. 'Het eiland van Pep en Lis' is een voorleesboek voor kinderen van om en nabij zes jaar. Het is opgedragen aan mijn Amerikaans-Nederlandse kleinzoon William, in de hoop dat hij, als zijn moeder hem dit voorleest, in zijn moedertaal, nieuwsgierig zal worden naar zijn Nederlandse wortels, en naar het vaderland van zijn moeder. Deel 2, Pep en Lis op vakantie, is opgedragen aan William's broertje Charlie. Ik hoop dat mijn beide overzeese kleinkinderen alle dingen die in die boekjes zijn beschreven, ook met eigen ogen komen zien.

*

Over de Tante Tanneke-serie:


In 2005 zag 'Tante Tanneke' het licht.

In 2008 verscheen 'Tante Tanneke en de tijdtrimmer'.

In 2009 gevolgd door 'Tante Tanneke en de zwerfbezem'.

In 2012 is het laatste deel in de Tanneke-serie verschenen: 'Tante Tanneke en de Zevenmijlszeiler'.

Het is een vier seizoenen cyclus geworden. Het eerste deel speelt in de zomer, deel 2 in de herfst, deel 3 in de winter, en het laatste deel in de lente. De covers tonen een soortgelijke afwisseling. De eerste is een doorkijkje in een zomergroen duinbos; de tweede een herfstachtig bospaadje. De derde cover toont berijpte takken en een boomstronk, in een nevel waar het oog niet doorheen kan dringen. De laatste cover geeft in heldere lentelucht het wijde blikveld van de duinen achter het bos, vakbij zee, en daarmee is de cirkel rond. Het zijn geen typische kinderboek covers, zeggen sommige volwassenen. Maar kinderogen van die leeftijd zoeken de tijdloosheid van de natuur af, om te kijken wat ze er mee kunnen. Zoals Willie naar avontuur haakt en Rosanna tulpen voor tante plukt. Ze hebben (nog) geen oog voor natuurschoon. En dat hoeft ook niet. Als ze ouder worden, kijken ze nog wel eens achterom...


Deze kinderboeken (voor kinderen vanaf circa 10 jaar, zeg maar de Harry Potter lezers) gaan over Tante Tanneke, een nogal eigenaardige vrouw die ergens in de Kennemer duinen woont.
In de zomervakantie komt haar tienjarige nichtje Rosanna bij haar logeren. Die eerste logeerpartij wordt in de herfstvakantie gevolgd door een tweede (Tante Tanneke en de Tijdtrimmer), waarbij ook haar achtjarige broertje Willie meekomt. Willie is enigszins gehandicapt. Hij kan niet goed lopen en vrijwel niet spreken. Maar hij is beslist niet dom en bij alle avonturen die ze met elkaar beleven is hij het vaak die voor de oplossing van de ontstane verwikkelingen zorgt. In de kerstvakantie logeren broer en zus opnieuw bij hun tante (Tante Tanneke en de zwerfbezem) en natuurlijk maken ze opnieuw avonturen mee die alleen bij een heksentante kunnen gebeuren...

Het vierde en laatste deel (Tante Tanneke en de Zevenmijlszeiler) is zomer 2012 verschenen.
In het voorjaar, tijdens de Tulpenvakantie, logeren Rosanna en Willie maar enkele dagen bij Tanneke. En ze beleven genoeg wonderlijke, angstige en verrassende avonturen om er weer voor te gaan zitten. Maar of Rosanna en Willie nu zo erg blij zijn met de afloop als ze weer naar huis gaan? Tanneke verdwijnt, en er komt een einde aan de logeerpartijen. Of ze haar ooit weerzien? Tja, daar is wel een antwoord op, maar daarvoor moet je het boek lezen.


Voor nadere info over de inhoud, zie de beschrijving van de afzonderlijke boeken.


*

The making of ...
...iets over het ontstaan van het idee, en de uitwerking ervan.

Om te beginnen: het schrijven van kinderboeken is een heel aparte bezigheid. Er zijn alllerlei ongeschreven maar 'ijzeren' regels waaraan een kinderboek moet voldoen. Zo moet de spanningsboog kort zijn, taalgebruik moet kinderlijk zijn dan wel aansluiten op kindniveau, geen of weinig moeilijke woorden, korte zinnen, en er moeten niet al te ingewikkelde of onaangename thema's worden behandeld. Ook een 'slechte afloop' is 'not done'. Dat was althans het gulden gebod, totdat Joanne Rowling haar Harry Potter reeks op de wereld losliet. Nieuwsgierig geworden door de hype, ben ik die zogenaamde kinderboeken - die al snel door velen veel te volwassen werden gevonden, juist vanwege het loslaten van de bovengenoemde regels - gaan lezen. Ik was op verschillende niveaus en om verschillende redenen meteen verkocht. Allereerst omdat ik als groot kind net zo geboeid las als alle andere kinderen tussen 8 en 108. En er was de bewondering voor de vertelkracht van de schrijfster, die wel met elk boek leek toe te nemen. Na deel 7 het geheel nog eens herlezende, besefte ik pas goed dat het hele concept plus de afloop, al aanwezig was bij het verschijnen van deel 1. Rowling moest misschien nog de woorden in het stramien invullen, maar ze wist precies waar ze mee bezig was. Dan was er ook nog het heerlijke meegevoerd worden in een magische wereld. Verrukkelijke ontsnapping aan het alledaagse, terwijl er zo veel gebeurt, per verhaal, dat je er in meegezogen wordt - het absolute kenmerk van een goed boek. Het knappe van een (kostschool-)jaar per boek is, dat de personages ouder worden. Vooral de kinderen groeien van kind naar puber, naar adolescent, naar jonge volwassene. De leeftijdsfasen zijn zeer herkenbaar, tot in de kleinste details goed uitgewerkt zonder belerend te worden. Prachtig. De Harry Potter serie is een meesterwerk zoals dat maar eens per generatie voorkomt.

Daar kan een beginnende schrijver alleen maar erg nederig van worden. Want wie, behalve de uitzonderlijke enkeling, bereikt zo'n niveau? Maar toch ook inspirerend: als Joanne Rowling alle gulden regels aan haar laars kan lappen, waarom ik dan niet? Zelf - maar uiteraard op veel bescheidener niveau - een lekker gek verhaal voor kinderen schrijven ... waarom het niet proberen? Schrijven over een magische wereld was toch al een aantrekkelijk idee (op dat moment was ik al druk bezig met de Druïde en de Vrouwen van de Steen) maar dan wel heel anders natuurlijk. Het moest in Nederland spelen en gebaseerd zijn op Nederlandse gewoonten.

Alleen al daarom bedacht ik een ander stramien: geen (kost-) schoolverhaal, maar juist een ontmoeting met de magie in de vakanties. Het grote aantal vakanties in een schooljaar liet genoeg ruimte voor eventuele vervolgen zonder dat mijn personages veel ouder werden en dus sterk zouden moeten veranderen. Dat bleek aardig uit te pakken: zomervakantie in deel 1, herfstvakantie in deel 2 en kerstvakantie in het derde deel. Voor deel 4 bedacht ik een fictieve Tulpenvakantie. Pas als een nieuwe zomervakantie nadert worden Rosanna en Willie een jaartje ouder (maar van tien resp. acht naar elf resp. negen, zitten we nog altijd niet in de puberteit). Ook in dit opzicht een minder pretentieuze aanpak. Bovendien zijn de belevenissen van Rosanna en later ook Willie, per boek los van elkaar te lezen. Per deel zit er wel een verhaal in dat doorloopt van kaft tot kaft, maar een nieuwe serie vakantie-avonturen staat betrekkelijk los van wat voorafging. Een korte introductie volstaat om ieder deel afzonderlijk te lezen. Ik hoop dat kinderen van rond een jaar of tien de verhalen met net zo veel plezier lezen als ik ze heb geschreven.


[ terug... ]Omhoog

BOEKEN (LABELS)

  • ELK ONDERSTAAND LABEL BEVAT DE TECHNISCHE GEGEVENS VAN EEN BOEK.

De druide van Caledonia

  • Historische roman. 533 pag. Copyright 2005: Leny van der Ley. ISBN 90-809241-40-3.

Tante Tanneke

  • Kinderboek. 233 pag. ISBN 90-700668-59-4. Copyright 2005: Leny van der Ley.

Twee handen vol

  • Schrijvers-collectief De Meer en Meer. Illustr: Joke Vastenouw. ISBN-10: 90-77764-43-7. ISBN-13: 978-90-77764-43-5. Copyright 2006: de auteurs (eigen verhalen) 216 pag.

De Hoofdprijs

  • De Hoofdprijs ea verhalen. 220 pag. Copyright 2006: Leny van der Ley. ISBN-10: 90-77764-60-7. ISBN-13: 978-90-77764-60-2. Haarlem, 2006.

Vrouwen van de Steen

  • Roman. 452 pag. Copyright 2007: Leny van der Ley. ISBN: 978-90-77764-58-9.

Meer dan steen ...

  • De Haarlemse kerken en andere gebedshuizen, vroeger en nu. Historisch onderzoeks-project. Eindred.: Leny Wijnands-van der Ley. Wormer/Haarlem, 2007. ISBN 978-90-78381-07-5. 148 pag. met honderden foto's.

Tanneke / Tijdtrimmer

  • Tante T. en de Tijdtrimmer. Kinderboek. 206 pag. Copyright 2008: Leny van der Ley. ISBN 978-90-77764-92-3.

Canon van Haarlem

  • Hist. Canon van Haarlem. Leny Wijnands, Piet de Rooy. 95 pag. Als serie in H'lems Dagbl. (mei-sep 2008). Uitg. HDC Media. ISBN 978-90-77842-27-0. Haarlem, 2008.

Tanneke / Zwerfbezem

  • Tante T. en de Zwerfbezem. Kinderboek. 160 pag. Copyright 2009: Leny van der Ley. ISBN 978-94-6008-020-3.

De Spaanse heks

  • Roman. 414 pag. Copyright 2009: Leny van der Ley. ISBN: 978-94-6008-059-3.

Sandy vanhet Sterrenduin

  • Roman. 188 p. Copyright 2010: Leny van der Ley. ISBN 978-90-484-1286-0.

Thrillende handen

  • Schrijverscollectief De Meer en Meer. ISBN 978-945-008-081-4. Copyright 2010: de auteurs (eigen verhaal) 254 pag.

De blauwe tegel

  • De blauwe tegel ea verhalen. Verhalenbundel. 256 pag. Copyright 2011: Leny van der Ley. ISBN 978-94-6008-098-2

Vierspan

  • Vier spannende verhalen. Copyright 2011: Leny van der Ley. ISBN: 978-94-6008-126-2. 276 pag.

Lieve Deugd

  • Hist. roman. 256 pag. Copyright 2012: Leny van der Ley ISBN 978-94-6008-130-9.

Tanneke / 7 mijlszeiler

  • kinderboek. 159 pag. ISBN 978-94-6008-148-4. Copyright 2012: Leny van der Ley

Het eiland v. Pep en Lis

  • kinderboek. 111 pag. ISBN 978-94-6008-179-8. Copyright 2013: Leny van der Ley

Kasteelspoken ea

  • Kasteelspoken en andere narigheid. Vier verhalen. 283 pag. Copyright 2013: Leny van der Ley. ISBN nummer 978-94-6008-180-4.

Drakengevecht

  • Roman. 270 pp. Copyright 2014: Leny van der Ley. ISBN:978-94-6008-210-8

Ratatouille

  • verhalenbundel. 229 pag. Copyright 2014: Leny van der Ley. ISBN 978-94-6008-229-0.

Branwen -Ynys Mon

  • Branwen - dochter van Ynys Mon. 268 pag. Copyright 2015: Leny van der Ley. ISBN: 978-94-6008-234-4.

Pep en Lis op vakantie

  • kinderboek, 93 pag. Copyright 2015: Leny van der Ley. ISBN 978-94-6008-257-3

De Wittenburg dynastie

  • Historische familieroman. 177 p. Copyright 2016: Leny van der Ley. ISBN: 978-94-6008-267-2

Gebrandmerkt

  • 25 middeleeuwse verhalen. 260 p. Copyright 2016: GodijnPublishing, Hoorn. ISBN 978-94-92115-19-5.

Lente-perikelen

  • Verhalenbundel. Schrijfgroep Primavera. 191 p. Copyright 2017: de auteurs (eigen tekst). ISBN: 978-94-6008-295-5.

Het Apollo orakel

  • novelle. 136 pag. ISBN: 978-90-484-4278-2. Copyright 2017: Leny van der Ley

Vallend blad

  • Korte verhalen. 137 pag. Copyright 2018: Lenyvanderley. ISBN 978-904-844-3734. NUR 303.

Een huisje in het bos

  • Moordverhaal. Copyright 2018: Leny van der Ley. 116 pag. ISBN: 978-9048-4441-44. NUR 331.

Copyright 2002-2019